ایران سرزمین کودتای مخملی یا رنگین نیست | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 12:12

ایران سرزمین کودتای مخملی یا رنگین نیست

شماره: 19818
Aa Aa

مرگ مهسا امینی برای برخی مقامات غربی فقط یک بهانه است و جمهوری اسلامی ایران از پشتوانه قوی مردمی و دموکراسی کارآمد برخوردار است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
ایران سرزمین کودتای مخملی یا رنگین نیست

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جوسب بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی گفتگو کردند.

به گزارش اسپادانا خبر، امیرعبداللهیان ضمن قدردانی از تلاش های سازنده جوسب بورل برای کمک به بازگشت همه طرف ها به تعهدات خود در توافق گفت:

علیرغم برخی اظهارات متعارض رسانه ای طرف امریکایی اکنون گامهای رسیدن به توافق در مسیر درستی قرار دارد و در همین راستا، ما از همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی در مسیر فنی استقبال کردیم.
وی در خصوص تحولات جاری ایران گفت:

مرگ مرحوم مهسا امینی مایه تاسف همه ماست. در این خصوص گزارش دقیق و علمی پزشکی قانونی از سوی تعداد قابل توجهی از پزشکان فوق تخصص و افراد خبره ارائه شده است. همچنین اقدامات قضایی نیز در جریان است البته این موضوع برای برخی مقامات غربی فقط یک بهانه است. پرسش این است که غرب در خصوص صدها پرونده قتل عمد زنان و کودکان در کانادا و آمریکا به‌ویژه بدست پلیس چه کرده است؟ نمی شود در اروپا خشن ترین مقابله با اغتشاش، عملی خوب و پسندیده باشد اما همان کار در چارچوب قانونی در ایران  سرکوب قلمداد شود. مطالبات مسالمت آمیز موضوعی جدای از آشوب، قتل، آتش افروزی و عملیات تروریستی است. جمهوری اسلامی ایران از پشتوانه قوی مردمی و دموکراسی کارآمد برخوردار است. اینجا سرزمین کودتای مخملی یا رنگین نیست. ایران لنگرگاه ثبات و امنیت پایدار منطقه است البته ما به چارچوب بزرگ تری برای همکاری اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران نگاه می کنیم بنا بر این توصیه می کنیم اروپایی ها با رویکردی واقع بینانه به موضوع بنگرند. 

امیرعبداللهیان به نقش جمهوری اسلامی و سردار سلیمانی در مقابله با داعش در عراق و سوریه و در نتیجه انتفاع اروپا از امنیت در قاره خود اشاره کرد.
وی گفت:

ما با روسیه همکاری دفاعی داریم اما سیاست ما در قبال جنگ اوکراین عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است. 

  •  

او در دیدار میهمانان سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی نیز گفت:

در یمن، سوریه، عراق، افغانستان ، فلسطین، لبنان و … موارد متعددی از تلاش دشمن برای ایجاد تفرقه میان امت اسلام را شاهد بوده‌ایم. در سال‌های اشغال عراق پس از سال ۲۰۰۳ میلادی از سوی آمریکا اتفاقات عجیب و بی سابقه‌ای برای ایجاد تفرقه بین شیعه و اهل سنت در عراق مشاهده شد.

امیرعبداللهیان با اشاره به اتفاقات اخیر در ایران افزود:

طرف‌های خارجی در هفته‌های اخیر تلاش کردند با سوء استفاده از یک موضوع داخلی در کشورمان به اقدامات مداخله جویانه مبادرت کنند این درحالی است که رئیس جمهور کشورمان در همان ساعات‌اولیه پس از فوت مهسا امینی با پدر ایشان تماس گرفته و از ایشان دلجویی کردند و دستور رسیدگی فوری برای روشن شدن موضوع دادند. چه کسی باور می‌کند که فوت یک دختر آنقدر برای غربی‌ها اهمیت داشته باشد؟ اگر چنین است، نسبت به صدها هزار شهید و کشته در عراق ، افغانستان، سوریه و لبنان چه کردند؟ آنها می‌خواستند در ایران جنگ فرقه ای راه بیاندازند. بخشی از مطالبات مسالمت آمیز است که پاسخ داده شده و می‌شود اما ما شاهد ورود سلاح گرم به برخی از تظاهرات هستیم که این سلاح‌ها از خارج وارد شده است و ما در ایران چنین سلاح‌هایی نداریم. در غائله زاهدان، شعار و عکسی از مهسا نبود و گروه تروریستی شناخته شده‌ای تلاش کرد درگیری میان شیعه و سنی راه بیاندازد و مسئولیت هم آنرا پذیرفتند. در بخشی از کردستان هم همین اقدام را کردند اما بصیرت علمای اهل سنت و مردم کلیه تلاش‌های آنها را با شکست مواجه کرد.

وی گفت:

با افتخار اعلام می‌کنیم ایران برغم همه فشارهایی که از سوی دشمن با آن مواجه بوده است، همان حمایتی که از مقاومت حماس و جهاد اسلامی در فلسطین داشته از مقاومت شیعه و سنی در لبنان و حتی مقاومت مسیحیان در این کشور نیز داشته است.

  •  

امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با همتای پرتغالی هشدار داد در صورت صدور قطعنامه یا اعمال تحریم علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا جمهوری اسلامی اقدام متقابل خواهد کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان